donderdag 26 maart 2015

sporten met je kind

Waarschijnlijk ben ik niet de enige moeder die 6 maanden na de geboorte van haar kind al zeker 5 maanden bij zichzelf denkt: nou moet ik toch echt eens gaan sporten..
En toch, om de een of andere reden, is het nog best moeilijk om die stap te zetten naar de sportschool.. Om die hardloopschoenen aan te trekken.. om (als je het aandurft) je badpak of bikini uit de kast te trekken en het zwembad in te duiken. 
Sporten na de zwangerschap, iedereen wil het maar weinigen doen het ook echt. 
 
Voor de geboorte van Noah heb ik altijd wel iets aan sport gedaan. Als kind/tiener heb ik altijd met veel plezier paard gereden. Later ben ik gaan hardlopen, zwemmen, skeeleren en tijdens de zwangerschap bleef ik naast yoga ook veel wandelen. Na de geboorte van Noah wandel ik nog erg graag, maar buiten dat is het me nog niet echt gelukt om te gaan sporten. 
Tijdens mijn zwangerschap zei ik wekelijks: 'Als de baby er is ga ik me meteen aanmelden voor een sportgroep voor mama's, of ik ga weer zwemmen, of ik neem een abonnement op de sportschool, maar ik doe iets! Ik wil mijn eigen figuur weer terug!'
Nouja, inmiddels ben ik 1x gaan skeeleren met een vriendin en moet ik het toch echt bij wandelen laten. 

Sporten met je baby
Een van de grootste redenen van moeders om niet te gaan sporten is de zorg voor hun kindje. Om eerlijk te zijn heb ik niet erg veel zin om in de avonden nog te gaan sporten als ik de hele dag voor Noah heb gezorgd of gewerkt heb. Maar er zijn oplossingen hiervoor!
Zo zijn er ook sporten die je samen met je kindje kunt doen.
Een voorbeeld is 'De EnergieBrigade' in Amsterdam en Amstelveen. Moeders kunnen hier samen met hun kinderen gaan sporten. Als je een baby hebt kunnen er fitnessoefeningen gedaan worden waarbij je baby wordt vastgehouden. Voor de moeder is dit meteen een extra gewicht bij de training. Als je kindje al iets ouder is, kan hij/zij de oefeningen meedoen. De moeders trainen hard en de kinderen doen mee voor het plezier. 
Een ander voorbeeld is yoga met je baby. Nog niet zo lang wordt er yoga gegeven aan moeders, waarbij ze hun baby mee mogen nemen. De baby's worden dan in de oefeningen verwerkt. Ze liggen bijvoorbeeld op de yogamat, of worden in een draagdoek gedragen tijdens de oefeningen. 

Paaldansen met je baby
Ashley Wright tilt sporten met je baby weer naar een heel ander level. Deze moeder, blogger en activiste publiceerde met zes maanden zwangerschap een video waarop ze haar favoriete hobby beoefende: paaldansen. Nu ze een  baby heeft, blijft ze paaldansen! Ze neemt haar baby gewoon mee in de draagdoek.
Of de baby daar niet misselijk van wordt, van al die rondjes draaien om die paal, dat weet ik niet. Het is nou niet meteen een sport waar ik aan denk als ik Noah mee zou nemen, maar dat je met een baby kunt sporten mag duidelijk zijn. 

Dus dames, geen smoesjes meer! Er is geen reden meer om niet je oude figuur weer terug te krijgen. Behalve dan misschien dat de cursussen speciaal voor jonge moeders en/of met baby's nou vaak niet echt de goedkoopste cursussen zijn. Och, er moet toch altijd een reden blijven te bedenken om lekker met je baby in het park te liggen in plaats van te rennen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten